JAK VZNIKALY PÍSNIČKY
V časopise Melodie se v roce 1977 překvapivě objevil seriál Jiří Suchý: Jak vznikaly písničky. Překvapivě proto, že jméno Jiřího Suchého v Melodii těch let najdeme uvedeno tolikrát, že bychom to spočítali na prstech jedné ruky. 12 čísel tohoto ročníku ale přineslo 12 vzpomínek na různé písničky, na lidi i na jinou dobu....
Jak vznikaly písničky 1
Napsat tak jednou knihu písňových textů s přihlédnutím k jejích vzniku - to by byl podtitul. Název ještě nevím. Vím však, že každá z těch sedmi set písniček, které mám ku dnešnímu dni na kontě, má svou malou historii. Každá vznikla za nějakých okolností. U některých jsou to okolnosti zanedbatelné, jiné snad stojí za zmínku.
Pominu-li svou prvotinu Pan Človíček v Americe, kterou jsem napsal kdysi dávno - snad jako nemluvně - nacházím své další texty v jakémsi sešitě formátu A 3, kde se svorně dělí o místo s písněmi V & W, E. F. Buriana, s anglickými texty černošských spirituálů a lidových popěvků. Takové sešity si dodnes vede každý slušnější mladý člověk. Ten můj napovídá, jaké vlivy mě vedly k vlastní tvorbě.
Skutečně, nic zvláštního. Ale je to dokument. Tahle písnička byla šoking, protože v té době se láska písní pouze vyznávala, nebo nanejvýš oplakávala, pakliže zkrachovala. Píseň cynickou lid neznal. Rovněž obrat "ať neříkáš že jsem škrob" byl tehdy pro písňový text naprosto nevhodný. Jak se časy mění! Dneska písnička, pokud se nehemží podobnými lidovými výrazy, nemá šanci. (Jenom si nejsem jist, jestli se ještě dneska říká škrob ve smyslu skrblík.) No a závěr, kde je dívka nabádána, aby běžela za jiným, to už bylo zcela nepřípustné. Však se tahle písnička taky nikdy nikde nehrála.
Tehdy mi však působily radost i písničky optimistické. Byly zděděné po Osvobozeném divadle a pak mi jich několik znělo v uších jako ozvěna na tři filmy George Formbyho, které se po válce objevily v našich kinech. Tou dobou jsem byl začínajícím grafikem a neměl jsem rád tramvaje. Chodíval jsem zásadně pěšky a při chůzi jsem psal. V kapse jsem nosil kus papíru a ten byl stále užmoulanější, avšak narůstaly na něm den po dni veršíky. A najednou tu byla písnička o sardinkách, která by nevznikla, kdybych neznal Ježkovu Stonožku či Ezopa a hraběnce.
Tahle písnička vyšla na gramofonové desce, jenomže pouze na jedné, jakou bylo možno si nechat nahrát za třicet šest korun ve studiu AR. Pochopitelně, že těch šestatřicet Kčs jsem musel zaplatit já. Teprve deset let poté jsem začal být za nahrávání desek honorován. Shodou okolností můj první honorář (zpíval jsem ve sboru Šlitrovu a Horníčkovu píseň Potkal jsem jelena) nečinil o mnoho víc, než těch 36 Kčs. Až mnohem později jsem jako sólista dostával sto dvacet.
Jak vznikaly písničky 2
Na počátku let padesátých, když jsem jako dvacetiletý, avšak mentálně čtrnáctiletý mladík coural po Praze, v kapse papír s rozepsanou písní, zněla mi hlavou Titina. Tento starý francouzský šlágr (Je cherche apres Titine) jsem slyšel ponejprv ve filmu Moderní doba, kde Charlie Chaplin jako zpívající číšník ztrácí manžetu, na níž si text písně pečlivě poznamenal, a musí pohotově improvizovat jakýsi nesmyslný text, složený ze slov vlastní výroby.
Tehdy mi vířila hlavou v podstatě nereálná představa, že budu komikem, že budu hrát v divadle uprostřed Prahy a lidi se tam budou hrnout, protože se tam děsně nasmějou a bude jim hezky. Nikdy jsem se nepozastavil nad tím, proč zrovna já ze čtrnáctí miliónů Čechů a Slováků bych měl mít k dispozici divadlo uprostřed Prahy. A proč zrovna já bych měl mít možnost a právo rozesmávat ty zbylé milióny občanů. Mladý člověk nemívá vždycky soudnost, a tak se nedivme, že i mně byla odepřena. Zkrátka chtěl jsem být komikem a při nejrůznějších pochůzkách po Praze jsem se na tu dráhu připravoval: stavěl jsem si repertoár!
No a Titina mi připadala pro budoucího komika jako na míru. I začal jsem psát text, na němž je neobvyklé, že jsem jej psal tři roky. Neříkám, že nepřetržitě. Občas jsem od něho utekl a sepsal něco jiného, ale Titina se ke mně vracela s vytrvalostí neodbytné dívky. A s ní i první problém. Zatím co v Písničce o sardinkách, která už tenkrát měla své místo v mém sešitě formátu A 3, jsem sděloval, že
při čemž se mi rýmovaly dvě skutečnosti, v Titině se měly v každé sloce zásadně rýmovat skutečnosti tři. Tenkrát jsem ponejprv poznal, že tři verše za sebou, pokud se mají rýmovat aniž by se vytratila souvislost, to už je šaráda. A začal jsem si vypomáhat způsobem, který by každý seriózní textař musel co nejrozhodněji odsoudit. Pravda, bylo to trochu nefér. Když jsem totiž v té písničce o vyšinutém trpaslíkovi (Titina se mi nějak do písně nedostavila) sdělil svému budoucímu posluchači, že:
Když člověk jednou zhřeší, není už problémem zhřešit podruhé. Znáte to jistě i z jiných příležitostí:
A jelikož je v lidské přirozenosti nacházet ve vlastních poklescích zalíbení, oddal jsem se bezostyšně psaní textů, které opouštěly ustálené normy kdykoliv jen to bylo zapotřebí. Tak například Vesnická romance. Písnička, která si říkala o příliš krátké verše. Napadlo mě, co takhle napsat verš delší a jednoduše jej rozdělit napůl?
A tak jsem se postupně osměloval a nacházel jsem nové možnosti, o nichž se mi původně ani nesnilo, a nacházel jsem v tom hledání zálibu. Ta Vesnická romance se mi pak jednou vrátila na gramofonové desce značky Supraphon a já jsem si uvědomil, že jejímu textu je už osmnáct let. Osmnáct let - v tomhle věku bývají holky nejhezčí...
Jak vznikaly písničky 3
Abych se zbytečně nepasoval v těch svých úvahách na pamětníka, zabrousím pro změnu do doby zcela nedávno minulé. Do doby, kdy se divadlo Semafor chystalo uskutečnit pátou ze série Zuzan - Zuzanu v lázni. V tomto představení jsme použili jako předlohy k písním slavné obrazy, a tím pádem tu nemohl chybět ani legendární a ve své době pobuřující obraz Edouarda Maneta Snídaně v trávě. Tehdy s námi na divadle působilo duo Saze a tomu měla být píseň určena. A tak vám tu předkládám výsledky zápasu, který jsem s tímto tématem svedl.
Jak vznikaly písničky 4
Občas se mě někdo zeptá, která byla první písnička se Šltrovou hudbou a za jakých okolností vznikala. Historii o tom už mám náležitě zažitou, jelikož jsem ji vyprávěl na různých tzv. "besedách s umělci z Prahy" nesčíslněkrát. Pro mě je to už vlastně legenda a někdy mi připadá, že se to vůbec nikdy nestalo, že je to pouze vyprávění bájných starců.
Když jednou přišel do Reduty Miroslav Horníček, aby pookřál při programu, který za tím účelem připravila skupina pošetilců vedených Viktorem Sodomou starším a jeho ženou Vlastou, přivedl s sebou jakousi osobu. Zpíval jsem v tomto pořadu své první písničky a když bylo po všem, došlo k vzájemnému představování. A tu vyšlo najevo, že Horníčkův společník je mladý právník JUDr. Jiří Šlitr, který taky hraje na klavír. Dr. Šlitr mi pak navrhl, že by třeba zhudebnil některé z mých textů. Protože jsem tehdy psal slova pouze na zahraniční zboží, vidina původní české písničky se mi zdála lákavou. I když musím na druhé straně přiznat, nikdy jsem nepočítal s tím, že se mi za skladatele nabídne nějaký právník. Ale poskytl jsem mu přesto několik textů, záměrně jsem vyňal ze zásuvky ty horší, z obavy, aby mi nezkazil ty, co se povedly. Jeden z nich:
Jak vznikaly písničky 5
V poslední době jsem si zvykl uvádět - když už to chce někdo mermomocí vědět - že jsem napsal texty k sedmi stům písniček. Tvářím se při tom obvykle, jako kdyby to byla maličkost, ale to jen vrozená skromnost mě nutí k této přetvářce. Myslím si, že sedm set je úctyhodné číslo. A taky trochu nepřesné. Ve skutečnosti jsem napsal textů mnohem víc, ale ty jsou jaksi...
Jak vznikaly písničky 6
Jak vznikaly písničky 7
Znám několik historek o tom, jak se různí umělci pokoušeli udělat Dílo z telefonního seznamu nebo z jízdního řádu. Buď že jeho část zhudebnili, anebo si z ní udělali komický výstup, se kterým pak předstoupili před udiveného diváka ... Sám jsem jednou zažil švýcarského klauna, který s českým telefonním seznamem velmi úspěšně bavil pražské obecenstvo tím, že pouze četl jméno Novák a přízvukem mu dodával vždycky jiný smysl. Některý z Nováků ho rozesmál, některý pohoršil, jiný udivil, další rozčílil. S Jiřím Šlitrem jsme si o podobných případech několikrát vyprávěli a občas jsme uvažovali o zhudebnění jídelního lístku nebo úřední vyhlášky. Ale nikdy jsme se do podobného dobrodružství nepustili, jelikož jsme nevěděli, jak na to.
Jednou to ale muselo přijít - ovoce má přece taky ve zvyku uzrát. A tak jsem se odhodlal k napsání textu, v němž by Jiří Šlitr pouze vypočítával, co měl k obědu. Jirkovi se nápad líbil, a tak jsem začal psát.
Jak vznikaly písničky 8
Jak vznikaly písničky 9
Jak vznikaly písničky 10
Jak vznikaly písničky 11
Zvláštní kategorii písniček tvoří ty, které byly složeny, aby komentovaly nebo oslavovaly nějakou událost. V historii je takových písniček spousta. Stará italská Funiculi funicula oslavovala zahájení provozu na lanové dráze, naše poválečná Světla promenád jásala nad tím, že skončilo zatemnění, a já sám jsem si kdysi složil písničku k svátku, ale spíš jenom proto, abych si ji mohl při vystoupeních v Redutě takto okomentovat: