04. MÉ DEKADENTNÍ ZAČÁTKY, POPRVÉ V TELEVIZI
A SEMAFOR VÍTĚZNÝ
Každej se nějak jmenuje. Já se například jmenuju Jiří Suchý a mám tady vydat svědectví o sobě. O svým životě. Tak já se pokusím.
Poněvadž jsem byl grafik a pořád mě přitahovalo výtvarný umění a pořád jsem kreslil a zdokonaloval se v tom trošičku, tak jsem chodil na výstavy. A teď vám něco řeknu, když jsem vstoupil tehdy do Propagační tvorby, že se musím také vrátit nazpátek, tak tam samozřejmě ti výtvarníci chodili neustále po nějakejch výstavách. Já do tý doby jsem výstavám neholdoval nějak, ale tak když chodili všichni, tak jsem chodil taky a přišel jsem na jednu věc, že když je člověk snob, takže to může mít někdy velmi pozitivní význam. Poněvadž já jsem tam chodil na ty výstavy, protože se mi líbilo, jak oni tam chodili a teď stáli před těma vobrazama, teď si vo nich povídali a vo tý kompozici a tak. No a tak já jsem taky postával před obrazy, a občas jsem k tomu něco řekl. Většinou to byla asi strašná kravina, ale cítil jsem se tak dobře, jako že jsem trochu lepší člověk. No a když jsem šel už na padesátou výstavu, tak už jsem, to nešlo jinak, než že jsem skutečně začal rozlišovat a najednou něco na mě skutečně zapůsobilo, čili já si říkám být snob na počátku není zase tak špatná akvizice, poněvadž se dostanu do určitejch souvislostí, do které bych se nedostal, je to takovej motor chtít se vyrovnat těm, který opravdu o tom něco vědí, samozřejmě musí nastat okamžik, takovej zlom, kdy člověk začne už myslet samostatně a kdy už nic nepředstírá a přizná si, tomudle nerozumím a tomu bych tě rozumět a začne to brát vážně, ale zpočátku jsem to bral opravdu jako že jsem chtěl bejt jako voni, jak se tak říká.
První vystoupení bylo v roce 1959 v televizi. Představte si, že nás pozvala Československá televize na Silvestra, a protože ta Reduta v těch lidech v Praze vzbuzovala takový pocit prostě jako že něco novýho a strašně to milovali, ale neměli ještě zřejmě moc soudnost, nevěděli, jak třeba udělat televizní program, tak nás nasadili mezi 23:30 a 24:00, Šlitra, mě, jenom my dva. No Šlitr celkem už byl trochu votřískaný z toho kabaretu, ale já jsem byl ještě naprostej amatér a teď jsme tam tedy přišli do tý televize a to se vysílalo živě. Jo to nebylo, že by se něco natáčelo nebo tak, takže v 23:00 už jsme tam byli, a před půl dvanáctou jsme stáli připravení, on tam měl pianino, já tam stál, že půl hodiny budeme zpívat ty naše pošetilý písničky. Tím chtěli překvapit národ. No tak ty ho překvapili. Najednou už nám hlásili - za minutu to začíná a vodpočítávali, a Šlitr mě z nepochopitelnejch důvodů povzbudil slovy, říkal "blbče, teď se na tebe dívá půl milionu lidí" a teď se rozsvítila ta červená a já měl začít, ztrémovanej, strach ze všeho, teď jsme začali zpívat ty písničky, který v tý Redutě jsme zpívali rozverně, že jo, tam vo nic nešlo a teď tady jsem tak velice jako decentně zpíval jednu tu písničku za druhou... Malý blbý psíček a takový tyhlety. Půlnoc to už to převzal někdo jinej a my jsme vodtamtaď vypadli. V následujících dnech smršť dopisů, "Co jste to tam pozvali za chuligány? Proč jste nám zkazili Silvestra nějakýma dvouma uličníkama", no strašná síla dopisů a odezva velmi negativní, takže jsme si v televizi tak půl druhýho roku nevrzli vůbec, ty už se nás báli, až teprve, když ten Semafor zase chytil, tak jsme se tam dostali, no a pak už to šlo.
Semafor tedy už šel na připravenou půdu, poněvadž ta Reduta a Zábradlí udělalo své, takže než jsme začali, tak tam stála už asi týden předtím neskutečná fronta po těch Smečkách, a bylo to vyprodaný celý měsíc dopředu a bylo to nesmírně úspěšný ten Člověk z půdy. Teďka, když se dívám na ten televizní záznam, tak si říkám dneska, kdyby jsme s tím vyrukovali, tak by nás asi hnali poněvadž to bylo velice takový naivňoučký a amatérský. Akorát ten Miroslav Horníček nebo ten Miloš Kopecký ty tam zářili. Pro mnoho lidí to bylo úplně jiný divadlo než jaký se kde hrálo v těch kamenných divadlech a tím jsme si získali tu pozici, kterou jsme potom měli a kterou už dneska nemáme, poněvadž dneska už jsou tady zase progresivnější trendy a muzikály světové že jo, ale tenkrát jsme byli vlastně jediný, který sem vnesli něco úplně novýho. No už jsme chystali další hru a abychom zatím nezaháleli, tak jsme sestavili takový jednoduchý pásmo písniček, to se jmenovalo Zuzana je sama doma. Horníček k tomu namluvil jakejsi komentář, tam došlo k takovýmu trošku napětí mezi mnou a Horníčkem, poněvadž on napsal takovej velmi lyrickej, křehkej komentář, a já jsem věděl z Reduty nebo i ze Zábradlí, že lidi prahnou po humoru a v tom Horníčkově komentáři toho humoru moc nebylo, tak já jsem ho přepsal, použil jsem jako celou řadu jeho věcí, ale narval jsem tam jako vtip. Ne, že anekdoty, jako humor jsem tam prostě dodal, jemu se to moc nelíbilo, ale v podstatě to mezi nás nevneslo nějakej rozkol. No ostatně asi o tři roky pozdějc už u nás hrál hlavní roli ve hře Šest žen. To pásmo Zuzana je sama doma, to mělo veliký úspěch, tam se objevily tváře Waldemara Matušky, Evy Pilarové, Karla Štědrého, to už by ly potom najednou velké hvězdy. Během dvou měsíců je znala celá republika, to už to letělo i na gramofonových deskách a i v televizi, v rozhlase to hráli od rána do večera, tak to už jsme měli vyhráno.
No a chystali jsme se na hru Taková ztráta krve. Byla to taková podivná hra. Já jsem to nazval detektivka s hudbou. No nebyla to moc detektivka, byla to taková podivná hra, která vzbudila nevoli úřadů. Úřady totiž prostě nějak před tím náporem, kterej jsme vedli po tom Zábradlí, tak kapitulovali aspoň dočasně, poněvadž viděli, že už se ta vlna nedá zastavit, že ta obliba toho divadla u lidí, jako celostátně vlastně, poněvadž rozhlas hrál ty písničky, že to je vlna, která se nedá zastavit. Ale nesly to velmi nelibě tu svou prohru, no a tak když jsme vyrukovali se hrou Taková ztráta krve, jednak kritiky v tisku, který byl tehdy vesměs kontrolovanej ideologicky, tak ty byly zdrcující. Samozřejmě zase nepravdivý, třeba já nevím Dušan Havlíček, to byl kritik, kterej nás s ideovejch důvodů jaksi diskriminoval a všelijakým způsobem postihoval, poněvadž měl prsty i na těch nejvyšších úřadech. Potom emigroval, a žil ve Švýcarsku... to už je jiná věc. Tak ten o nás napsal, třeba o týhle hře, že Šlitrovi došla už invence, že tam není jediná píseň, která by se dala zapamatovat, anebo která by nějak mohla zapustit kořeny. Bylo tam - Měla vlasy samou loknu, bylo tam - Po babičce klokočí a potmě strach, bylo tam - Sedla si stará žlůva na vykotlaný dub, bylo tam Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko, prostě jeden hit za druhým. A tenhleten člověk napsal, že Šlitrovi došla invence... No a tak prostě do nás šili a jednoho dne přišli a tuhletu hru zakázali z ideových důvodů. Já jsem říkal a když předělám konec? Von se jim nelíbil, že konec je pesimistickej takovej, kde školník se nechá holit u jistýho holiče, kterej je jako vynášen v té hře svými pedagogy, jakože vypěstovali skvělého člověka příkladnýho a von ten holič podřízne toho školníka, jo, takže to končilo tak trošičku, musel jsem uznat, že vopravdu asi pro Semafor to bylo trochu tvrdý a proto jsem docela ochotně nabídl, že to předělám, tak jsme to předělali, a v takový mírnější verzi, kde jsem udělal optimistický konec, tak se to potom hrálo a byla to velice úspěšná hra.
To si pamatuju, tohle to řekl já nevím jestli ten Koucký, nebo ten Hendrych, nebo jeden z nich říkal, co proti vám mají? Dyť to je veselý, optimistický, co proti vám mají? No já jsem říkal, já nevím kdo proti nám co má, ale máme to těžký. Voni říkali, vy musíte mít přece nějaký divadlo. Tadyhle to není divadlo pro vás, víte vo nějakým divadle, kde by se mohl ten Semafor...? Najednou jsem pochopil, že oni se rozhodli, když už nás nemohli zničit, že si nás vezmou jako za svý a že se svezou vlastně se slávou toho Semaforu. No pravda je, že možná, že mě hrdost měla říct s vámi soudruzi nikdy. No ale to by nás druhý den zavřeli a asi národ by nám to vyčítal ještě do dneška, poněvadž tenkrát to byla doba těch nekonečnejch front, diváci stáli frontu i přes noc. No a dokonce v létě si nosili spací pytle, spali v tý frontě a střídali se vždycky ve dvě hodiny v noci vystřídal ten tu svou tetu nebo tak.
Tak jsme věděli, že musíme pokračovat, a voni nám nabídli divadlo. Já jsem říkal, na Václavským náměstí je divadlo Loutka, to už jsme měli zjištěný, to hraje 2x týdně dopoledne pro školy a má v centru města, velkoměsta, hlavního města republiky má divadlo, který prostě nehraje. Já myslím, že by mohli hrát v nějakým sálku mimo tenhleten střed. A voni říkali, to je pravda, no a skutečně našli náhradní sál pro tu Loutku a nám věnovali tohleto divadlo, který kdysi sebrali Oldřichu Novém. Oldřich Nový mně vyprávěl svého času, jak o to divadlo vlastně přišel. Po únoru 1948 se hrstka jeho spolupracovníků, satiriků většinou, kteří tam byli zaměstnáni a uvažovali o tom, že si založej taky divadlo, tak se rozhodli, že ho vypuděj a jakožto soukromého kapitalistu ho skutečně odtamtuď vyštvali a udělali z toho divadlo satiry. To divadlo fungovalo jednu sezónu a vůbec tam nikdo nechodil, tak to museli zrušit, ale Oldřich Nový už vod tý doby byl bez divadla, říkal, poněvadž on byl gentleman, tak říkal, "já jsem jim tam všechno nechal, to co jsem nakoupil za svý peníze, reflektory a tak, jak jsem to zařídil, tak to jsem tam prostě nechal, vo nic jsem se nehandrkoval, i svoje osobní věci a vodešel jsem", takže to bylo takový smutný. Pak se stal spoluředitelem s Janem Werichem Divadla umění lidu v Karlíně, kdysi varieté, dneska je to Karlínské divadlo, tenkrát se jmenovalo Umění lidu to nazvali. Se říkalo jdeme do Umění lidu - blbost na druhou. Tak v tom divadle v Alfě, tam jsme se zabydleli. Přenesli jsme tam naší nejúspěšnější hru Jonáš a Tingltangl, která měla premiéru ještě v divadle Na Slupi v tom dřevěným divadle, no a hráli jsme tam potom jednu hru za druhou a to byly vlastně nejúspěšnější léta Semaforu. Bylo to upřímně řečeno podle rčení mezi slepými jednooký králem, že jo. Tady nebylo divadlo, který by poskytovalo lidem humor, písničky, no prostě všechno takový to neoficielní, takže my jsme byli jediní vlastně v tomhletom. No tak nebyli, bylo tady ještě Rokoko taky, to je pravda, tam taky se chodilo.