ČLOVĚK Z PŮDY
Hlavní postavou této první hry uvedené v Semaforu je spisovatel Antonín Sommer, namyšlený spisovatel, který neustále píše knihy, co už napsal někdo před ním (momentálně pracuje na díle Bílá né moc). Náhodou se k němu dostanou dva milenci, které hned zaplétá do svých románů, přičemž do děje vstupují některé oživlé Sommerovy postavy (Hedvika, Malý Lord).
Miroslav Horníček nebo Miloš Kopecký nebo František Filipovský
Karel Brožek,
Ivan Dvořák
Karel Charvát
Pavlína Filipovská
Marie Poslušná
Renáta Tůmová
Xandra Schránilová
Jiří Suchý
Rostislav Černý
Karel Štědrý
Waldemar Matuška
Václav Štekl
Zdeněk Braunschläger
Pavel Linhart
Josef Vondráček
Josef Liška
René Gabzdyl
Jana Poslušná
Renata Tůmová
Jiří Suchý
Antonín Hrůza
Milan Drobný
Jaromír Mayer
Vladimír Hrabánek
orchestr divadla Semafor řídil Ferdinand Havlík
RECENZE
Opírajíce se o několik základních a zatím dost obecných jistot, hledají (autoři) teprve svůj výraz i jeho obsah. A dělají to s gustem a se sympatickým elánem. Budeme-li Suchého text hodnotit jako hudební komedii lege artis, neobstojí. Je poněkud příliš zmatený a beztvarý. Vizme v něm však příležitost, či chcete-li, dokonce třeba jen záminku k řadě dobrých a výborných vtipů a v típků, k sérii vkusných a půvabných písniček, k řadě rytmicky svěžích výstupů a v neposlední řadě i k neodolatelným, často jen miniaturním, leč vždy brilantním komickým sólům hostujícího M. Kopeckého. Zde bychom našli pravou funkci tohoto textu, kterou plní úspěšně. Nedostatek profesionální reprodukční rutiny herecké i pěvecké, tak okatě zřejmý především v konfrontaci s výkonem Miloše Kopeckého a tak důrazně se připomínající v malém divadelním prostoru, snaží se soubor nahradit bezprostředností projevu - a někdy se mu to i daří. (...) (nt): Nový divadelní soubor se uvedl. Lidová demokracie, 1.11.1959)
Zhlédli jsme sobotní představení s M. Kopeckým, jehož komediální herectví se na malé scéně lvím podílem přičiňuje o rozesmáté tváře diváků. Jeho partnerem je Jiří Suchý v roli Malého lorda. Jiří Suchý komedii napsal, napsal i texty písní a k jedné písni složil hudbu, hraje jednu z hlavních rolí a hraje na bendžo. Kromě toho vystavuje v předsálí i své dílo grafické. Na první pohled tedy činnost značně mnohostranná. Jiřího Suchého známe jako nadaného textaře. I tu má své chyby - ty se konečně projevují i v Člověku z půdy: pro slovní hříčku dovede obětovat pointu vtipu, jeho texty se blíží Osvobozeným co do slovního vtipu, zdaleka však nemají jejich myšlenkovou bohatost a lidovost. Co není, může při Suchého literárním nadání být. Přiznejme mu ještě, že umí hrát na bendžo. Tím však s klady skončíme.. Je rozhodně přinejmenším přeceňování vlastních schopnost, postaví-li se J. Suchý po bok M. Kopeckému jako herec. Ostatní role jsou obsazeny vesměs mladými lidmi, jejichž malá zkušenost je v některých případech až sympatická - protože není z jeviště servírována diváku s takovou suverénností. V písních J. Šlitra postrádáme osobitost, některé dokonce svou melodií cosi připomínají. Doprovází je dobře kvartet F. Havlíka. (...) (aš: Semafor zahájil Člověkem z půdy. Večerní Praha, 3. 11. 1959)
(Dětská verze)
Text: Jiří Suchý Hudba: Jiří Šlitr a Ferdinand Havlík
Režie: Evald Schorm a Jiří Suchý
Výprava a Kostýmy: Běla Suchá
Choreografie: Hana Máchová
Premiéra: 11. 1. 1977
Derniéra: 14. 1. 1980
Repríz: 104
Hráli:
Jiří Suchý
Petra Havlíková
Robert Růžek
Jiří D. Novotný
Hana Talpová nebo Hana Hegerová
Jitka Molavcová nebo Zuzana Burianová
Ilona Karasová-Záluská
Václav Buben
Petr Seiml
Orchestr divadla Semafor - Ferdinand Havlík
Návrat k semaforskému debutu v hlavní roli s J. Suchým. Děj je prakticky stejný, ale více posunutý pro dětské publikum.
Písničky:
K smíchu toto představení
Pramínek vlasů
Ten kdo leze po žebříku
Luna je bledá
Kočka na okně
Včera neděle byla
Dítě školou povinné
Můra šedivá
Nemá cenu bát se tmy
Léta dozrávání
Pane Sommer, addieu
V době stálých zákazů neprošlo J. Suchému několik her než se vrátil k této klasice a upravil ji lehce i pro dětské publikum. Tak už hra prošla, tentokrát se role nepříjemného spisovatele ujal přímo J. Suchý. Představení bylo vůči starému trochu přepracováno, objevuje se v něm např. Karkulka (J. Molavcová) a zazněly v něm i jiné písně, včetně novinky F. Havlíka Luna je bledá.
Fotografie z představení z roku 1959
Fotografie z představení z roku 1977